12
Jan
08

Selamat Tahun Baru 1429 Hijriyah

Tepat pada hari Kamis tanggal 10 Januari 2008 penanggalan Masehi, kita telah memasuki tahun baru Hijriyah. Tidak seperti tahun baru masehi, tahun baru hijriyah tidak pernah disambut dengan gegap gempita. Hal ini memang tidak dianjurkan karena kita seyogyanya lebih banyak mengevaluasi diri, sudah sampai manakah kehidupan kita berjalan. Apakah kita sudah melakukan amalan-amalan yang baik didukung oleh ibadah yang taat, ataukah kita masih bercengkerama dengan keburukan dan ke-egoisan saja. Nah, saat inilah saat yang tepat untuk sedikit berkontemplasi lebih dalam.

Diawali dengan hijrahnya Nabi Muhammad SAW dari Mekkah ke Medinah, tahun baru hijriyah adalah salah satu momen yang tepat untuk berhijrah dari keburukan menjadi kebaikan. Sebagaimana yang juga telah dikatakan oleh Khalifah Ali radliyallahu ‘anhu : Orang yang cerdas adalah orang yang harinya lebih baik daripada hari kemarin. So, apa lagi yang kita tunggu. Marilah kita berhijrah bersama-sama …

Selamat Tahun Baru Hijriyah 1 Muharram 1429 H.
Semoga tahun ini membawa keberkahan dan kesuksesan dunia akhirat.

Berikut saya sertakan sebuah doa akhir dan awal tahun dalam bahasa Melayu yang dikutip dari http://www.islam.gov.my/program/doa.html

Do’a Akhir Tahun

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah :

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.

Do’a Awal Tahun

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram :

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

Advertisements

0 Responses to “Selamat Tahun Baru 1429 Hijriyah”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: